FAQ - usein kysyttyä

 

 

Olemme koonneet tähän tavallisimpia kysymyksiä, jotka askarruttavat asiakkaitamme ennen matkaa.

Sinä, joka olet jo varannut matkan:

Tutustu ao. listaan, lue tarkasti myös osanottajatodistuksesi kaikki sivut ja mikäli jokin asia askarruttaa edelleen, ole ystävällisesti yhteydessä myyntiimme arkisin klo 9-18 joko puhelimitse 09 67 13 14 tai sähköpostitse info@alppimatkat.fi. Käsittelyn nopeuttamiseksi ilmoita aina ensin varausnumerosi.

Missä STS Alppimatkojen toimisto sijaitsee - mihin voin tulla kyselemään ja varaamaan matkan?

Meillä ei ole käyntikonttoria vaan myynti tapahtuu 24 tuntia vuorokaudessa internetissä www.alppimatkat.fi. Myyntipalvelumme numerossa 09 67 13 14 palvelee arkisin klo 9-18. Voit laittaa myös sähköpostia info@alppimatkat.fi, viesteihin vastaamme arkisin klo 9-18.

Milloin ja miten maksan matkan?

Varausmaksu 100€/hlö maksetaan viimeistään 7 päivän kuluttua matkan varaamisesta. Loppumaksu maksetaan 40 päivää ennen matkaa. Maksu suoritetaan Visalla tai MasterCardilla kotisivujemme kautta kohdasta "minun matkani" tai puhelimitse 09 67 13 14. Voit maksaa matkan myös tilillemme FI2434499400051011 (Danske bank) osanottajatodistuksessa sivulla 2. olevilla maksutiedoilla.

Maksoin matkani luottokortilla ja sain kuitin, mutta maksu ei näy tulleen varaukseeni. Miksi?

Tarkista saamastasi kuitista tapahtuman tila: Maksu Hylätty / korttransaktion EJ ok tarkoittaa, ettei maksu ole mennyt läpi. Yritä uudelleen. Jos saat edelleen saman vastauksen ole yhteydessä korttiyhtiöösi tai pankkiisi tarkistaaksesi syyn. Yleisin syy hylättyihin korttimaksuihin on korttiin asetettu internetosto -esto tai luottoraja.

En ole saanut loppumaksustani vahvistusta. Miksi?

Et saa erillistä vahvistusta ellet erikseen sitä pyydä myyntipalvelustamme 09 67 13 14 tai info@alppimatkat.fi arkisin klo 9-18. Voit milloin vain tarkistaa www.alppimatkat.fi ”minun matkani”-kohdasta osallistujatodistuksessa olevilla salasanoilla varauksesi maksutilanteen ja tulostaa uuden lipun.

Kuinka maksan ns. äkkilähdön?

Kun matkalle lähtöön on alle 40 päivää maksetaan koko matkan hinta 30 minuutin kuluessa Visalla tai MasterCardilla kotisivujemme kautta (tai puhelimitse 09 67 13 14). Matka peruuntuu automaattisesti mikäli matkaa ei ole maksettu 30 minuutin sisällä. Tilimaksu ei koskaan ennätä perille puolessa tunnissa! Jos et voi maksaa luottokortilla, ota yhteyttä myyntipalveluumme.

Miten ja milloin saan matkalippuni?

Kun olet varannut matkan saat matkalipun/osanottajatodistuksen maksutta sähköpostiisi. Paperilippu maksaa 7€. Mikäli teet muutoksia tai lisäyksiä saat aina uuden lipun. Kun olet maksanut matkasi kokonaisuudessaan et saa enää erillistä matkalippua vaan sinulla jo oleva lippu on pätevä matkustusasiakirja, vaikka siinä ei näy matka maksettuna. Halutessasi voit tulostaa ajantasaisen lipun minun matka -kohdasta. 
HUOM! Lufthansan reittilennolla lentäville postitamme erillisen lentolipun noin viikkoa ennen matkaa!

Kuinka paljon minulla saa olla matkatavaraa?

Tarkista lentoyhtiö ja matkatavaroita koskevat ohjeet osanottajatodistuksestasi. 
Finnair: Ruumaan yksi 23 kg matkatavara ja 8 kg matkustamoon. 
SAS: Ruumaan 20 kg ja 5 kg matkustamoon.
BRA: Ruumaan 15kg + 5kg käsimatkatavaroissa. Voit myös laittaa 5kg käsimatkatavarat ruumalaukkuusi, eli jos esim. ruumalaukkusi painaa 18kg, saa käsimatkatavarat olla 2kg. Jos kaksi ihmistä pakkaavat tavaransa samaan ruumalaukkuun, saa yhden laukun paino olla max. 32kg. 

Paljonko alle 2-vuotiaalla sylilapsella saa olla matkatavaraa?

Finnair: 23 kg laukku ruumaan ja rattaat. 
SAS: 10 kg laukku  ruumaan ja rattaat. 
BRA: Rattaat.

Miten varaan ja maksan golfbagin kesämatkalleni mukaan?

BRA: Golfbagi maksetaan ja varataan lähtöselvityksen yhteydessä.

Ono lähtöselvitys mahdollista tehdä jo edellisenä iltana ja jättää matkatavarat? Jos on niin mihin aikaan? 
Osalle lennoistamme on, osalle ei. Tarkista lennon lähtöaika ja lentoyhtiö lipustasi ja sen jälkeen tiedot lähtöselvityksestä täältä.

Olen varannut pelkät lennot, voinko varata STS Alppimatkojen lentokenttäkuljetuksen?

Lisämaksullisen lentokenttäkuljetuksemme voivat varata vain ne, jotka ovat varanneet sekä lennot että hotellin STS Alppimatkoilta. Pelkät lennot eivät sisällä opaspalveluja. Emme luovuta kohteiden yhteystietoja kyselyjä varten, emmekä selvitä paikkatilannetta lentokenttäkuljetuksessa etukäteen.

Jätän käyttämättä toisen lentosuunnan, saanko hyvitystä?

Matkamme ovat aina viikon matkoja ja käyttämättä jätettävästä lennosta ei hyvitetä rahaa.

Tarjoillaanko kesämatkojen lennoilla ateria?

BRA: Voit ostaa maittavan aterian lennoillesi STS Alppimatkojen myynnin kautta (viim 7 vrk ennen matkalle lähtöä) 20 € / hlö / meno-paluu.  
Finnair:
 Tarjoillaan kevyt ateria/välipala. Ilmoita erityisruokavalioista viimeistään 7 päivää ennen matkalle lähtöä.

Tarjoillaanko talvimatkojen lennoilla ateria?

Finnair: Ateriat varataan ja maksetaan luottokortilla (Visa, Master, Amex, Diners) suoraan Finnairin kotisivulla www.finnair.fi/lomalennot. Varauksen yhteydessä tarvitset STS Alppimatkojen varausnumeron varauksesi tunnisteeksi.Huom. Aterian oston ja suksikuljetuksen voit tehdä aikaisintaan 180 vrk ennen matkalle lähtöä ja se on tehtävä viimeistään 5 vrk ennen lähtöä.
SAS:
 Voit varata lomalennolle aterian hintaan 20 €/hlö meno-paluu viimeistään 5 päivää ennen lähtöä. Ilmoita erityisruokavalioista. 

Mistä saan osoitelapun matkalaukkuuni?

Osoitelappuja saa lähtöselvityksessä lentokentällä.

Mistä näen kohteeni säätilanteen?

Vähän ennen talvisesongin alkua alamme päivittää sää- ja lumitilannetta kotisivuillemme. Tiedot keräämme kunkin kohteen virallisilta nettisivuilta.

Mitkä kohteet ovat lumivarmoja?

Kaikki kohteemme ovat erittäin lumivarmoja. Takaamme, että pääset laskettelemaan lomallasi. Jos lumitilanne olisi sellainen, ettei omassa lomakohteessasi pääsisi rinteeseen, vastaa STS Alppimatkat kuljetuskustannuksista lähimpään mahdolliseen paikkaan, jossa laskettelu onnistuu. Takuu koskee viikon hiihtomatkoja ja mahdolliset lisäkustannukset hissilipuista eivät sisälly lumitakuun piiriin. Lumitakuu ei ole voimassa jos hissit on suljettu myrskyn, lumivyöryn, teknisen vian vuoksi tai force majeur-tilanteessa.Huom! Lumitakuu ei koske pikkujoulumatkoja eikä myöskään murtomaahiihtoa.

Mitä voin tehdä alppilomani aikana?

Saat lentokenttäkuljetuksen aikana ja/tai kohteeseen päästyäsi oppailtamme tervetulomateriaalin, jossa esitellään viikko-ohjelmamme. Heiltä saat myös parhaat vinkit tapahtumista ja tekemisestä oman ohjelmamme ulkopuolella.

Mitä STS Alppimatkojen All Inclusive -pakettiin sisältyy?

Siihen sisältyy aamiaiset, 3-ruokalajin illallinen kuutena iltana ja kuuden päivän hissilippu. HUOM! All Inclusive -paketit varattavissa 31.10.2016 saakka.

Olemme varanneet All Inclusive -paketin. Missä illalliset syödään kun hotellitekstissä sanotaan, että ne ovat lähiravintolassa?

Tällöin illalliset järjestetään kylän keskustan alueella sijaitsevassa ravintolassa. Tarkat tiedot ravintolasta (nimi, sijainti, toimintatavat ym.) saat oppaaltamme kohteeseen saavuttuasi.

Mitkä alueet kuuluvat hissilippuuni?

Suurimmassa osassa kohteitamme koko hiihtoalue on käytössäsi All Inclusive -pakettiin kuuluvalla hissilipulla. Cerviniassa voit täydentää hissilipun etukäteen käsittämään myös Zermattin hiihtoalueen. Chamonixissa Mont Blanc Unlimited (voimassa matkustusviikoilla 2-5 ja 10-11) ja Madonnassa Super Skirama -lisähissiliput kuuluvat matkan hintaan kun varaus tehdään 31.10.2017 mennessä.

Voinko antaa hissilippuni kaverini käyttöön?

Et. Hissilippu on henkilökohtainen ja sitä ei voi luovuttaa eteenpäin. Tämä koskee kaikkia kohteitamme.

Mitä määrittelemätön majoitus tarkoittaa?

Hotelli/pensionaatti ei ole yleensä mikään esitteessämme tai kotisivuillamme esitellyistä majoitusvaihtoehdoista. Majoituspaikka selviää kohteeseen saavuttua oppaaltamme. Yleensä kyseessä on 1–2 tähden vaatimaton majoitus, joka voi sijaita kauempanakin keskustasta/hissiasemalta. Mikäli varaat useamman määrittelemättömän huoneen, ei ole mitään takuita siitä, että huoneet ovat samassa hotellissa tai edes samalla puolella kylää.

Kids Club – voiko siihen osallistua vain Hotel Salzburger Hofissa majoittuvat lapset?

Kids Clubiin Bad Gasteinissa ovat tervetulleita kaikki matkallamme olevat 3 vuotta täyttäneet lapset riippumatta siitä missä hotellissa asuu. Hinta n. 15€/päivä/lapsi. Varataan ja maksetaan kohteessa. (Skandinaavinen koulutettu kerhonohjaaja).

Mitä tarkoittaa tähtimerkintä  * puolihoidon kohdalla osanottajatodistuksessani?

Jos olet varannut hiihtomatkan ennen 31.10. tai kesämatkan ennen 31.3. puolihoito kuuluu matkasi hintaan ja tästä tulee tähtimerkintä summan sijaan. 

Mitä tarkoittaa grandlit-huone?

Se tarkoittaa huonetta, jossa on 120–140cm leveä parivuode, usein 1 peitto ja 1–2 tyynyä kahdelle henkilölle. Usein myös neliöiltään tavallista kahden hengen huonetta pienempi huone.

Voinko varata erityisruokavalion hotellille/ravintolaan?

Ainoastaan omissa hotelleissamme Bad Gasteinissa: Hotel Salzburger Hof, Hotel Gisela, Hotel Post, Villa Orania, Ski Lodge Reineke erityisruokavaliot voidaan taata. Ilmoita matkasi myyjälle erityisruokavaliosta. Muissa kohteissa/hotelleissa emme voi taata erityisruokavalioiden huomioonottamista, mutta teemme siitä toki merkinnän varaukseen.

Olen varannut majoituksen ilman lentoja, voinko varata STS Alppimatkojen lentokenttäkuljetuksen?

Et voi. Lisämaksullisen lentokenttäkuljetuksemme voivat varata vain ne, jotka ovat varanneet sekä lennot että hotellin STS Alppimatkoilta. Emme luovuta kohteiden yhteystietoja kyselyjä varten.

Voitteko lähettää viikko-ohjelman ja rinnekartan?

Meillä ei ole toimistollamme viikko-ohjelmia eikä rinnekarttoja. Saat ne kohteessa oppaaltamme.

Pitääkö suksirahti varata etukäteen ja paljon se maksaa? Voinko pakata useammat välineet samaan pussiin?

Suksirahti on edullisinta ja kätevintä varata etukäteen ja maksaa loppumaksun yhteydessä. Meno-paluu -hinnat: 
Finnair: Varattava ja maksettava etukäteen Finnairin lomalentojen lisäpalvelut -sivustolta  45vrk - 5vrk ennen matkaasi. Hinta on ostokanavasta riippuen 25 € / 30 € /40 € /suunta. Edullisimmin saat suksirahdin ostettua netin kautta. Finnairilla matkustaessasi voit pakata samaan pakettiin monet sukset, kunhan paketti ei ylitä sallittua kilomäärää.
SAS: 56€ etukäteen STS Alppimatkojen myynnin kautta.
Suksikuljetus on rajoitettu yhteen suksipariin tai lumilautaan per matkustaja. Suksipussiin saa pakata vain yhdet välineet (sukset + sauvat tai lumilauta siteineen). Vakuutus ei välttämättä korvaa kuljetuksen aikana rikkoutuneita välineitä mikäli pussissa on ollut useammat välineet tai muuta tavaraa. Maksu kuitenkin suksipareittain - myös lasten suksista.

Googlasin netissä ja löysin eri sivustoilta matkojanne, mutta en löydä niitä sivuiltanne ja/tai hinta on eri kuin kotisivuillanne?

Vastaamme vain kotisivuillamme olevista tiedoista tai hinnoista, emme mahdollisesti muilla sivustoilla olevista STS Alppimatkojen tiedoista tai hinnoista.